Sök:

Sökresultat:

8 Uppsatser om Interreligiöst fredsarbete - Sida 1 av 1

Bröd inte bomber : -om civilolydnad, fredsarbete och socialt arbete

Syftet med undersökningen Àr att genomföra en deskriptiv studie av tvÄ nÀtverk inom densvenska fredsrörelsen och deras arbete samt undersöka hur de förhÄller sig till social rÀttvisa ochsocialt arbete. Den metod som anvÀnts Àr kvalitativ, och datainsamling har skett via kvalitativaintervjuer med fyra respondenter. Det framkommer i dessa intervjuer att respondenterna Àrorganiserade i nÀtverk och en del av den Svenska fredsrörelsen. De anvÀnder sig ibland av civilolydnad i symboliskt syfte för att stimulera till dialog kring frÄgor som vapenexport ochavrustning. Respondenterna stÄr i sitt arbete för jÀmlikhet, solidaritet och deltagande.

Att söka fred tillsammans : En kvalitativ studie i hur muslimer och kristna tillsammans arbetar för - och skapar fred

I denna studie undersöker jag hur det interreligiösa fredssamarbetet kan se ut mellan muslimer och kristna. Fokus ligger pÄ en kvalitativ studie dÀr tre muslimska och tre kristna interreligiöst aktiva fredsföresprÄkare i Stockholm förklarar sin syn pÄ fredsskapande. Men det görs Àven nedslag i engelsksprÄklig litteratur dÀr exempel frÄn runt om i vÀrlden ges. HÀr nÀmner författarna sinsemellan vilka svÄrigheter som kan uppstÄ. Dessa svÄrigheter kan bland annat bero pÄ vem som anses ha kunskaperna för att bedriva fredsarbete.

Genus betydelse i fredsprocesser

Genusvetenskapen önskar att framhÀva genus, med bÄde fokus pÄ enbart kvinnor och pÄ maktrelationen mellan mÀn och kvinnor, i fredsarbetet samt Äteruppbyggnaden av postkonfliktsamhÀllen. Kvinnor har lÀnge exkluderats och ignorerats i fredsarbeten. I och med uppkomsten av resolution 1325, som syftar till att visa kvinnors avgörande roll i fredsarbete har genus blivit ytterligare accepterat i det internationella samfundet. Syftet med vÄr uppsats Àr att undersöka vilken betydelse genus kan spela i fredsprocesser. Genom att undersöka fallet Liberia och den fredsprocess som landet genomgÄr vill vi belysa de konsekvenser som genus har i denna fredsprocess.

Hungerkravallerna i Sverige 1917 med fokus pÄ GÀvle

I denna studie undersöker jag hur det interreligiösa fredssamarbetet kan se ut mellan muslimer och kristna. Fokus ligger pÄ en kvalitativ studie dÀr tre muslimska och tre kristna interreligiöst aktiva fredsföresprÄkare i Stockholm förklarar sin syn pÄ fredsskapande. Men det görs Àven nedslag i engelsksprÄklig litteratur dÀr exempel frÄn runt om i vÀrlden ges. HÀr nÀmner författarna sinsemellan vilka svÄrigheter som kan uppstÄ. Dessa svÄrigheter kan bland annat bero pÄ vem som anses ha kunskaperna för att bedriva fredsarbete.

En okÀnd svensk folkrörelse : Svenska Skolornas Fredsförenings fredsarbete 1922-1929

Den hÀr undersökningen Àmnar kartlÀgga Svenska Skolornas Fredsförenings (SSF) fredarbete under 1920-talet, en ansats som inte tidigare gjorts pÄ detta sÀtt. Medlemmarna i denna före­ning arbetade outtröttligt för en fredligare vÀrld, dÀr fredsfostran av unga sÄgs som den bÀsta metoden för att fÄ till stÄnd en internationell varaktig fred. Syftet med undersökningen Àr att, genom en kvalitativ innehÄllsanalys av delar av SSFs bevarade tryckta skrifter, beskriva SSFs principer och pedagogiska metoder samt utröna varför de ansÄg fredsfostran riktad mot skolan som viktig. Resultaten visar att SSF hade ambitionen att genom internationellt samarbete pÄ­verka barnen i en sÄdan riktning att de aldrig skulle kunna ta till vapen för att lösa konflikter. IstÀllet skulle barn lÀra sig att tÀnka kritiskt, vara sjÀlvstÀndiga och fÄ en förstÄelse för andra folks kulturer.

Den fredliga kvinnan. En studie av fredsorienterade kvinnoorganisationer i Israel ur ett genusperspektiv

Kvinnor har under lÄng tid arbetat för fred vÀrlden över och kopplingen mellan kvinnorörelsen och fredsrörelsen Àr stark. Den poststrukturalistiska feministen Nira Yuval-Davis har sammanstÀllt tre förklaringar till varför kvinnor arbetar med fred och varför de ofta vÀljer att göra detta i fredsorganisationer för enbart kvinnor. I denna teoriprövande studie har jag testat denna förklaringsmodell dels pÄ det israeliska samhÀllet, dels pÄ fem olika fredsorienterade kvinnoorganisationer i Israel för att se om förklaringarna infrias eller kan förkastas.Undersökningen har visat att Yuval-Davis samtliga förklaringar infrias. Enligt den första förklaringen kan kvinnor, trots den allmÀnna vÀrnplikten i Israel, anses tillhöra det civila samhÀllet vilket innebÀr att de har möjlighet att arbeta för fred. Enligt den andra förklaringen vÀljer israeliska kvinnor att arbeta med fred i kvinnoorganisationer eftersom de diskrimineras i organisationer för bÄde mÀn och kvinnor.

NÀr grÀsrötter blir eliter - En problematiserande studie av lokalt "bottom-up"-fredsbyggande och dess effekter i Somaliland

Denna uppsats Àr en problematiserande studie av fredsbyggandet i Somaliland efter sjÀlvstÀndighetsutropet 1991, dÀr fokus lÀggs pÄ att undersöka huruvida detta fredsarbete var sÄ lokalt förankrat och ?bottom-up? som man efter en första anblick kan ana i och med utvecklingen ?sjÀlvstÀndighetsutropande-fred-demokratisering?. För att studera detta har jag valt att bland annat titta pÄ vilka strukturer som rÄdde gÀllande fredsarbetet, bland annat utifrÄn kvinnors roller och deltagande. Vidare görs en bedömning huruvida fredsbyggandet i efterhand kan sÀgas vara lyckat eller inte och effekten av Somalilands status som icke-erkÀnd kvasistat gÀllande fredsbyggande undersöks. Teoretiskt sett grundar sig uppsatsen bland annat pÄ Lederachs tankar om fredsbyggande, och resultatet har framkommit utifrÄn en kvalitativ litteraturstudie dÀr begreppshistorik utgjort en viktig del av metoden.

?Good fences make good neighbours? - Om brobyggande mellan katolska och protestantiska ungdomar i Belfast pÄ grÀsrotsnivÄ.

Detta Àr en kvalitativ undersökning om brobyggande mellan katolska och protestantiska ungdomar i Belfast pÄ Nordirland, samt en inblick i deras livsvÀrld i arvet efter den lÄngvariga konflikt som har Àgt rum i omrÄdet. VÄldsamheterna har taggats ner avsevÀrt gentemot hur det brukade vara för bara ett par decennier sedan och man hör inte lika mycket om det lÀngre. Jag ville se hur det ser ut idag, och ur det sociala perspektivet fÄ en liten inblick i Belfastungdomarnas livssituation. Fokusen skulle dock ligga pÄ brobyggande och fredsarbete i detta omrÄde bland ungdomarna och den nya generationen. Jag valde ut tre organisationer som arbetar med ungdomar pÄ grÀsrotsnivÄ.